27 januari 2017 tot 31 december 2018 Sportimpuls: Vlissingen aan en in het water

Met ‘Vlissingen aan en in het water’ richten Bewegingsplein Westduin en Stichting ZSL zich samen met een aantal basisscholen op kinderen en hun ouders in zeven lage SES buurten in Vlissingen waar de sportdeelname laag is.

Plezier staat voorop bij het zwemproject Vlissingen In en Aan het Water, maar veiligheid is net zo belangrijk. Omdat Zeeland een waterrijke provincie is en Vlissingen pal aan de Noordzee ligt is het van belang dat jongeren vaardig zijn te zwemmen en zich veilig in en rond het water kunnen begeven. In januari 2017 was de officiële kick-off van dit project. Zo'n zeventig kinderen waren vrijdag bij de start van het project in het Vrijburgbad. Ook Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden was er.

Schoolzwemmen

Er is een terugloop in de zwemvaardigheid van kinderen. Dat kunnen we landelijk zien", zegt Jaap Keijmel. Doordat het schoolzwemmen in 2013 is afgeschaft loopt de veiligheid van kinderen terug. In Vlissingen en Middelburg merken we goed dat kinderen zonder zwemdiploma van de basisschool gaan. Bij de groep van vanochtend hadden 58 van de zeventig kinderen een zwemdiploma, twaalf dus niet. Voor kinderen die aan de kust wonen is het van cruciaal belang dat zij leren overleven in het water. Niet alle ouders beseffen dit. En kinderen die wél een zwemdiploma hebben willen we laten zien wat er nog meer mogelijk is aan zwemsporten. Keijmel hoopt dat het treintje dat nu in gang is gezet niet stopt na november 2018.

Voor het project is een subsidie toegekend. 'Kinderen zonder zwemdiploma krijgen de kans dit diploma via dit project te halen. Kinderen die al in het bezit zijn van een diploma krijgen een leuk en uitdagend zwemaanbod bij de twee verenigingen. Dit aanbod is in samenwerking met de KNZB opgezet en zo wordt er geappelleerd aan hun fantasie, terwijl ze gelijktijdig hun zwemvaardigheid verbeteren.'

Beelden kick-off (gemaakt door Omroep Zeeland)

Doelstelling project

Doel van het project is dat na afloop achthonderd kinderen hebben kennisgemaakt met de zwemsport. 'Kinderen hebben hun zwemdiploma gehaald of er zijn veel meer kinderen lid geworden van een zwemvereniging.'