12 juni 2018 Battle of the Beach

Doe samen met je klasgenootjes mee aan een echte zandkastelen wedstrijd! Het bouwwerk dat het langst stand houdt tegen de opkomende vloed wint. Durf jij de strijd aan te gaan? Let's Battle!

Kinderen strijden tegen het water

Welke kinderen bouwen het sterkste zandkasteel? Daar draait het om in ‘the Battle of the beach’. Een zandkasteel bouwen hebben we vast allemaal wel eens gedaan. De kinderen hier aan de kust groeien er mee op. Maar met een groepje klasgenoten één groot zandkasteel maken, dat is iets anders. Teams van verschillende scholen strijden om de ‘Battle of the Beach’ trofee.

Waarom?

We willen dat kinderen zich op jonge leeftijd al bewust worden van het water. Voorafgaand aan het evenement geven deskundigen een leuke gastles op school. Dan wordt uitgelegd hoe we er in Nederland voor zorgen dat we beschermd zijn tegen het water, met dijken en duinen. Op onswater.nl kunnen ze uitrekenen op postcode wat hun overstromingsrisico thuis is. Vandaag brengen ze aan het strand in de praktijk wat ze hebben geleerd, bouwen hun eigen waterkering en gaan zelf de strijd met het water aan. Het is springtij en het water komt extra hoog.

In teams bouwen ze een zandkasteel. Alle kinderen krijgen een schep van het waterschap. Binnen een afgezet vak hebben de teams, bij opkomend water, een uur de tijd om een zo sterk mogelijk zandkasteel te bouwen.

Na één uur scheppen en bouwen, zet ieder team een vlag op het hoogste punt. Dan wordt het spannend, het fort dat het langst blijft staan en bestand is tegen de golven, wint een trofee! Er is ook een prijs voor het creatiefste team en voor het best samenwerkende team.

Dutch Wavemakers

Morgen is ZSL ambassadeur Quint jurylid bij Battle of the beach in Vlissingen en Dutch Wavemaker Kas staat in Noordwijk. Leuke is dat Quint vorig jaar meedeed aan het Endeavour programma van de America’s Cup op Bermuda. Ook hier hebben zij toen geprobeerd om daar een Battle of the beach te organiseren. Helaas was dat niet mogelijk omdat het getij geen steile curve had. Nu is Quint in Nederland en is hij gevraagd als jurylid voor de editie in Vlissingen.

Student en ambassadeur topsector water Kas is aanwezig in Noordwijk. Volg hun verslag via social media kanalen Dutch Wavemakers en Talent for water