Stichting ZSL: nieuwsbrief september 2017 - partners Stichting ZSL
Doe mee met het schoolproject Proef de zee
DEZE KEER
Ambassadeurs van de maand: Celine en Guido Brink
Scholenprogramma 'Proef de Zee'
Terugblik Eredivisie Zeilen en side events
Sportimpuls evaluatie Plezier en Vertier in Dauwendaele
Ambassadeurs van de maand: Celine en Guido Brink

Met plezier stellen wij voor: Celine en Guido Brink, onze twee nieuwe waterambassadeurs en tevens ambassadeurs van de maand september! Ze passen er helemaal bij want als er twee meer IN dan UIT het water zijn, dan zijn zij het wel! Beide zijn ze actief in surf life saving. Afgelopen maand deden zij mee aan het EK Lifesaving in Brugge en Oostende en dat deden zij niet onverdienstelijk. Klik hier en hier voor meer informatie en de uitslagen van Celine en Guido.

Stichting ZSL heeft een interview met Celine en Guido afgenomen waarin je o.a. leest waarom ze voor lifesaving hebben gekozen, hoe ze sporten op een hoog niveau combineren met school en wat hun ambities zijn. Klik hier voor het gehele interview.

Scholenprogramma 'Proef de Zee'

’Proef de Zee’ – scholenprogramma Volvo Ocean Race
In oktober van dit jaar start de Volvo Ocean Race vanuit het Spaanse Alicante; de meest uitdagende zeilwedstrijd ter wereld! Het scholenprogramma van de Volvo Ocean Race verbindt het thema water aan onderwerpen als waterbeheer, watersport, plastic soup en teamspirit.

In aanloop naar de finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag maken leerlingen in de klas of in onderzoekslabs kennis met verschillende facetten over water en de watersport. De lessen zijn uit te breiden met expedities, modules en experts in de klas. Zo leren de leerlingen bijvoorbeeld tijdens de Optimist on Tour om te zeilen en windsurfen, gaan zij zelf aan de slag met ‘Bouw je Bootje’ en voeren ze als echte professoren proefjes uit in het ‘Waterlab’. Ook gaan ze op zoek naar antwoorden op onderzoeksvragen rondom waterthema’s. Lees hier meer over het scholenprogramma.

Deelnemen
In oktober gaan wij van start! Klik hier voor de videoboodschap van Carlo Huisman, deelnemer aan de Volco Ocean Race.
Meer informatie via onderwijs@watersportverbond.nl of vul alvast het contactformulier in via de site en we nemen contact met u op.

Terugblik Eredivisie Zeilen en side events

Op 1, 2 en 3 september hebben 18 teams uit heel Nederland op het Veerse Meer tegen elkaar gestreden tijdens de vierde ronde in de Eredivisie zeilen. Klik hier voor de actuele tussenstand.

Stichting ZSL heeft bij dit event diverse side events georganiseerd. Op 1 september was het ‘Living Water Lab’ te vinden op onder andere basisschool de Zuidvliet in Kortgene (foto’s) en basisschool de Wegwijzer in Veere (foto’s). Zestig kinderen deden proefjes met water, kregen een presentatie over het Plastic Soup Foundation en kregen zij een presentatie van watersportambassadeur Bodhi Kempen. De leerlingen hebben zo op verschillende manieren meer geleerd over waterbewustzijn en waterveiligheid, de thema’s waar het programma We Are Water zich voor inzet.

Op 2 september werden senioren uitgenodigd door de gemeente Veere en Stichting ZSL voor een tochtje met een sloep om zo de sfeer op het water en in de wedstrijden te proeven. In het kader van de stimuleringsbijdrage gezondheidstoerisme die ZSL heeft mogen ontvangen van de gemeente Veere, heeft ZSL het Eredivisie zeilen voor iedereen bereikbaar en toegankelijk gemaakt. Klik hier voor foto’s van deze dag. We kijken terug op een zeer geslaagd evenement!

Sportimpuls evaluatie Plezier en Vertier in Dauwendaele

Tijdens de evaluatie van het project ‘Plezier en vertier in Dauwendaele en Nieuw Middelburg’ waren er veel positieve reacties. Het doel van dit project is om de jeugd op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met sport en sportverenigingen in wijken waar die deelname erg laag is. Daarbij ligt de focus op inline skaten, gecombineerd met kracht-, droog- en fietstrainingen en op de schaatssport (shorttrack, lange baan schaatsen, marathonschaatsen). Schaats- en skeelerclub De Poel is er nauw bij betrokken en richt zich op basisscholen en een school voor voortgezet onderwijs in Dauwendaele en Nieuw-Middelburg in Middelburg. Ook ouders worden bij het project betrokken omdat kinderen een actievere leefstijl beter aanleren als ouders het goede voorbeeld geven.

We kijken terug op een positieve middag! Op naar deel twee die van start gaat samen met alle partijen: Stichting Welzijn Middelburg, GGD Zeeland, Cios Goes-Breda Skeeler tour club De Poel, HZ University of Applied Sciences, de deelnemende scholen en de KNSB.

Facebook Instagram Youtube Twitter LinkedIn Social
Stichting Zeeland Sport & Leisure