Nieuwsbrief Stichting ZSL: maart 2017 Stichting ZSL
Nieuwsbrief Stichting ZSL: maart 2017
DEZE KEER
ENGIE stimuleringsprijs voor Lindy van Anrooij en schaatsbroers Mesu
Bring in the Dutch / We Are Water bij Omroep Zeeland!
Interview met ambassadeur van de maand: Marwan Aarab
Wereld Waterdag
Talentboek donatiedoel Marwan Aarab
Documentaire FilmSportz: Grondwerk
ENGIE stimuleringsprijs voor Lindy van Anrooij en schaatsbroers Mesu

ZSL ambassadeur Lindy van Anrooij uit Kapelle ontving na afloop van de Brico Cross in Hulst een cheque van 1000 euro, de ENGIE stimuleringsprijs, mogelijk gemaakt door ENGIE services. De technisch dienstverlener wil Van Anrooij belonen voor de bronzen medaille die ze in januari haalde tijdens het Nederlands kampioenschap veldrijden. Maurice Baart van ENGIE Services legt uit waarom juist Lindy van Anrooij dit bedrag verdiend. “Bij ENGIE Services hebben we een zwak voor alleskunners. Als Lindy’s sponsor, willen we haar graag stimuleren om haar harde werk voort te zetten.”

Ook schaatsbroers Niels en Erwin Mesu ontvingen een cheque van ENGIE Services uitgereikt door Maurice Baart. Zij ontvingen deze voorafgaand aan de finale van de KPN Marathon Cup. Maurice Baart: "We volgen Niels en Erwin Mesu al een tijdje. Het is bijzonder uniek dat deze broers hun passie en talent delen voor het marathonschaatsen en daarnaast ook beiden goede resultaten boeken. Wij geloven dat er voor Niels en Erwin meer in zit en geven hun daarom deze stimuleringsprijs".

Foto door: Timsimaging.nl

“Je moet talent alle ruimte geven om te groeien, doen waar je goed in bent. Constant verbeteren is noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven. Zowel in de sportwereld, als in het bedrijfsleven. Wij spiegelen de talenten graag aan onze werknemers om het beste uit hun zelf te halen en dus optimaal te presteren.” aldus Maurice Baart, ENGIE Services.

Bring in the Dutch / We Are Water bij Omroep Zeeland!

Nederlanders moet zich meer bewust worden dat het niet vanzelfsprekend is dat er schoon, voldoende en veilig water is. Maar ook bewustwording van wat het betekent om in een waterrijke omgeving als bijvoorbeeld Zeeland te wonen. Om zoveel mogelijk Nederlanders te bereiken heeft de stichting ZSL de campagne We Are Water opgezet in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Watersporters uit Zeeland en de Zuidwestelijke Delta gaan samen met studenten van technische en water gerelateerde studies een prominente rol spelen in de campagne. Eén van hen is Katja Roose uit Vlissingen. Ze is niet alleen tweevoudig wereldkampioen kitesurfen, maar werkt zelf ook in de waterveiligheid. Ze heeft onder meer een radar ontwikkeld die waarschuwt als er hele hoge golven aankomen. Vanaf mei gaat Roose, samen met de andere ambassadeurs van ZSL, scholieren door heel Nederland bewust maken van waterveiligheid en – (drink) waterkwaliteit. Dat doet ze samen met een waterstudie-student. "Ik ga ze vooral vertellen wat ik zie en ik hoop ze enthousiast te kunnen maken om ook te kiezen voor een waterstudie."

Lees het hele verhaal op: www.stichtingzsl.nl

Beelden en bron: Omroep Zeeland

Interview met ambassadeur van de maand: Marwan Aarab

Deze maand is Marwan Aarab ambassadeur van de maand. Een belangrijke maand voor Marwan: de maand begon met het NK Jiu-jitsu. Helaas trok zijn tegenstander in zijn eigen categorie zich terug. Hij moest noodgedwongen meedoen bij de senioren en behaalde daar een knappe zilveren medaille.

Ook deed Marwan deze maand mee aan het WK Jiu-jitsu. Hij moest daarvoor afreizen naar Griekenland. Daar behaalde hij een knappe zevende plaats. Heeft hij zijn doel gehaald? Dat lees je in het interview wat wij met hem hebben afgenomen.

Ook lees je hoe oud hij was toen hij begon met Jiu-jitsu, wat zijn ambities zijn en hoe hij school en topsport combineert.

Het interview met Marwan lees je hier.

Foto door: Fam. Kouwenberg

Wereld Waterdag

Basisschoolleerlingen van basisschool de Klimop uit Dreischor en basisschool de Schoener uit Brouwershaven namen woensdag 22 maart deel aan ons programma op Wereld Waterdag. Bij zeil- en surfcentrum Brouwersdam in Ouddorp ondervonden de kinderen hoe belangrijk water is door middel van verschillende kraanwater proefjes, een presentatie over de Plastic Soup Foundation en het verhaal van freestyle windsurfer Rick Jendrusch.

De kinderen konden verschillende proefjes doen in het door Sailservice speciaal ingerichte mobiele ‘living water lab’. In samenwerking met Evides Waterbedrijf werden de kinderen er tijdens Wereld Waterdag bewust van gemaakt hoe belangrijk schoon, voldoende en veilig (kraan)water is.

De Plastic Soup Foundation gaf een korte educatieve presentatie over wat wat zij doen en waar zij momenteel mee bezig zijn. Ook lieten zij zien hoe de kinderen deel uit kunnen maken van het creëren van een waterbewuste en waterveilige omgeving. Freestyle windsurfer Rick Jendrusch, één van de waterambassadeurs van het project We Are Water, vertelde de kinderen hoe belangrijk water voor hem is als mens en als watersporter. Uit eigen ervaring vertelde hij ook hoe water hem inspireert. Ook liet hij de kinderen nadenken over wat water voor hen betekent en maakte hij samen met de kinderen filmpjes waarin hij ze liet vertellen waarom water voor hen belangrijk is.

’s Middags werd in het watersnoodmuseum de fototentoonstelling ‘Jakarta, de mensen achter de zeemuur’ van fotografe Cynthia Bol geopend. Cynthia Bol reisde af naar Jakarta om daar 4 ‘gewone’ mensen te volgen, ze legde hun leven en strijd tegen het water vast op beeld. Tijdens deze opening kreeg Rick Jendrusch de tijd om iets te vertellen over zichzelf, wat water voor hem betekent en het programma We Are Water.

Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door:
|| Stichting ZSL || Zeil en Surfcentrum Brouwersdam || Sailservice || Evides Waterbedrijf || Plastic Soup Foundation || Gemeente Schouwen-Duiveland || Stichting milieu en natuureducatie ||

Talentboek donatiedoel Marwan Aarab

Het doel van ZSL ambassadeur Marwan Aarab was knallen op het WK onder 21 jaar. Om aan dit evenement mee te mogen doen, moest hij goed presteren op de kwalificatietoernooien. Dat deed hij! Zo behaalde hij meerdere medailles in verschillende onderdelen en klassen. Dit leverde hem na de tweede kwalificatiewedstrijd al een plek op in de voorlopige selectie.

Van vrijdag 17 maart tot en met zondag 19 maart vond het WK Jiu-Jitsy onder 21 plaats in Athene. Marwan behaalde een knappe zevende plaats! Een deel van zijn kosten werd betaald door de bond en een ander deel van de reis naar Griekenland moest Marwan zelf betalen. Helaas heeft hij zijn donatiedoel nog niet behaald.

Help jij Marwan uit de kosten? Ga nu naar zijn Talentboekpagina en doneer.

Documentaire FilmSportz: Grondwerk

Afgelopen september tijdens Film by the Sea zijn de drie documentaires van FilmSportz in première gegaan. Met het project FilmsportZ brengen Stichting CAVAK en Stichting ZSL film- en sporttalenten samen.

Bekijk hier de online première van de eerste FilmSportz documentaire: ‘Grondwerk’. Een documentaire die gaat over Andrea Verkberkmoes en haar sport Ne-Waza. Hoe het voor haar allemaal begon. Van hobby naar wedstrijdsport.

Door: Babbe Noya

Deze documentaire is mede mogelijk gemaakt door:

Facebook Instagram Youtube Twitter LinkedIn Social
Stichting Zeeland Sport & Leisure