Dutch Wavemaker Rick opent samen met de Koning Windpark Krammer

nTitle

Gepubliceerd op 17 mei 2019 | Terug naar het overzicht

Koning Willem-Alexander heeft woensdag de officiële opening verricht van Windpark Krammer. Dit deed hij onder andere samen met Dutch Wavemaker Rick Jendrusch. Door een symbolische stekker in het stopcontact te steken, gingen de windmolens één voor één draaien. Daarmee is het grootste burgerinitiatief van Nederland daadwerkelijk een feit.

Het park met 34 windmolens op en rond de Krammersluizen is het resultaat van het grootste burgerinitiatief van Nederland. Windpark Krammer is voor ongeveer de helft eigendom van de bijna 5000 leden van de energiercorporaties Deltawind en Zeeuwind. De overige 49 procent is in handen van turbinefabrikant Enercon. Ook is 10 miljoen euro opgehaald bij de bewoners uit de regio die obligaties hebben gekocht.

"Ik ben trots", zegt een van de deelnemers. "En het is ook gewoon mooi dat het uiteindelijk ook wat oplevert."

Volgens een andere deelnemer gaat het er vooral om "dat je dit soort projecten als coöperaties oppakt, zodat mensen het gevoel hebben dat het hun project is. Dat het niet zo'n enorm groot bedrijf is dat over je heen dendert. Er is hier een goed 'wij-gevoel' over denk ik."

De windmolens wekken een hoeveelheid elektriciteit op voor zo'n 100.000 huishoudens, maar de stroom wordt afgenomen door een speciaal daarvoor opgericht consortium van multinationals. DSM, Google, Philips en Nouryon nemen de stroom af zonder tussenkomst van energiebedrijven en daarmee is in Nederland het eerste consumer-to-business model in bedrijf genomen.

Bron: NOS