Stem nu op de Wereld van Water van het Watersportverbond!

nTitle

Gepubliceerd op 3 april 2019 | Terug naar het overzicht

Stem nu op de Wereld van Water van het Watersportverbond!

03-04-2019 | Jaarlijks geeft VOOR 10% van haar volledige omzet aan een project waar de wereld mooier van wordt. De editie van 2019 is helemaal gewijd aan projecten waar Nederland mooier van wordt. In de VOORbeeld-verkiezing 2019 is € 88.837,- beschikbaar. Het project met de meeste stemmen is genomineerd. Uit de top 10 kiest de jury op 18 april nog 2 genomineerde projecten. Zij maken kans op het winnen van de hoofdprijs!

Stemmen
Stem nu op de Wereld van Water. Stemmen kan t/m 10 april 2019 via: deze link

Watersportverbond - Zorgt voor waterbewustzijn bij kinderen
Nederland is een land van water, het is er gewoon. In zeeën, rivieren, meren, sloten en uit de kraan. In Nederland hebben we het allemaal. Zwemmen, zeilen, schaatsen; water is het hele jaar een bron van vermaak. We draaien de kraan open voor een warme douche of een slok fris water. En over vies water hoeven we ons geen zorgen te maken. Via de afvoer verdwijnt het zo in het riool. We staan er nauwelijks bij stil dat er in Nederland altijd schoon water uit de kraan komt, waar en wanneer we maar willen. En dat we veilig wonen achter onze dijken en duinen. Maar het hebben van schoon, veilig en voldoende water is niet vanzelfsprekend. Het is belangrijk dat kinderen leren wat bijvoorbeeld de gevolgen zijn van klimaatverandering. En dat niet iedereen in de wereld voldoende en schoon water hebben.

Met ‘De Wereld van Water’ heeft het Watersportverbond een lespakket ontwikkeld dat kinderen leert over het belang van schoon en veilig water. In alle lessen staat het thema water centraal. Aan de hand van dit thema worden de kinderen door de Olympische zeilers en windsurfers van TeamNL Zeilen meegenomen in onderwerpen als waterbeheer, klimaatverandering en plastic soep. Maar ook onderwerpen als de watersport en teamspirit komen voorbij. Kinderen gaan op zoek naar de antwoorden op vragen als: hoe stel je een sterk team samen? Wat moet je weten over klimaatveranderingen, het weer en navigeren? Waarom is schoon en veilig water zo belangrijk en wat kun je zelf doen om dat te behouden?

Invulling 'Kracht van het netwerk'
Het Watersportverbond zoekt nadrukkelijk de samenwerking op met andere partijen. Zo is het lespakket onder andere ontstaan in samenwerking met Dutch Wavemakers en de Gemeente Den Haag. Oorspronkelijk zijn de lessen ontwikkeld en gekoppeld aan de Finish van de Volvo Ocean Race, de langste en zwaarste zeilrace ter wereld, in Den Haag afgelopen zomer.