Martina Wegman en Vera Knook nieuwe ambassadeurs Dutch Wavemakers

nTitle

Gepubliceerd op 2 april 2019 | Terug naar het overzicht

Dutch Wavemakers heeft er twee nieuwe ambassadeurs bij. Martina Wegman en Vera Knook hebben zich gevoegd bij de grote groep (water)sporters en studenten Watermanagement die aandacht vragen voor de gevolgen van klimaatverandering. Dat doen zij onder de vlag van de Dutch Wavemakers, een programma van Stichting ZSL in samenwerking met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken.

De passie voor water die beide dames hebben, delen zij graag met anderen, met als doel: bewustwording van water. Wegman en Knook hebben van jongs af aan een grote passie voor de kanosport. "Onze kajakexpedities hebben ons de unieke kans geboden om te genieten van de mooiste rivieren en plekken op aarde. Maar tegelijkertijd heeft het ons laten zien hoe onze omgeving vervuilt en vernietigt."

Schoon en veilig water niet vanzelfsprekend
Schoon en veilig water is niet van zelfsprekend. Dutch Wavemakers, een programma van Stichting ZSL, maakt zich wereldwijd sterk voor waterbewustzijn en vragen, in samenwerking met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Buitenlandse Zaken en het Watersportverbond, aandacht voor klimaatverandering en schoon water. Tot nu toe lag de focus vooral op zeeën en oceanen, maar als je bedenkt dat de gezondheid van deze wateren gevoed wordt door gezonde rivierecosystemen, is het niet meer dan logisch dat vanaf nu ook 'riveriersporters' betrokken raken bij de Dutch Wavemakers.

Unieke ecosystemen
Vera Knook is ruim een jaar geleden afgestudeerd aan de TU Delft, richting Water Management and Engineering. Sindsdien zet Vera zich in voor Balkan River Defence, een beweging die zich richt op het behoud van de laatste wilde rivieren van Europa. Veel rivieren in de Balkan zijn nu nog vrijstromend, maar staan onder druk van investeringen voor waterkrachtcentrales. In juli van dit jaar staat een zomerschool op het programma. Studenten uit de Balkan en de rest van Europa komen bij elkaar om te leren hoe onderzoek kan bijdragen aan het behoud van deze unieke ecosystemen.

Aarde raakt vervuilt
Martina Wegman ziet door haar vele reizen van dichtbij hoe onze aarde vervuilt raakt en wat de grote gevolgen zijn. Wegman wil zich actief inzetten om de bewustzijn te versterken en een bijdrage leveren. Het programma van Dutch Wavemakers biedt hiervoor een uniek platform: sporters, studenten en jeugd werken samen aan een gezonde wereld!

Artikel uit Kanosport 2019/1