Golven maken in Hongkong met de Dutch Wavemakers!

26-02-2018

Als Dutch Wavemaker en ambassadeur van Topsector Water maak ik mensen net zo enthousiast over water als ik dat ik zelf ben. Veilig, voldoende en schoon water is namelijk super belangrijk! Dutch Wavemakers zijn professionele watersporters of ambassadeurs van de Topsector Water en Maritiem en doen een watergerelateerde studie. De topsporters hebben natuurlijk een passie voor water vanwege hun sport, en een groot bereik via social media. De studenten hebben veel kennis over water, daarom zijn student & sporter zo’n goed team.

Door: Irene van der Water

Tijdens de stopover van de Volvo Ocean Race in Hongkong heb ik samen met windsurfer Davy Scheffers en onze teamcaptains Duco, Tilly en Egbertha het belang en de magie van water onder de aandacht gebracht.

Na een lange vlucht kwamen we rond 6 uur in de ochtend aan in Hongkong, waarna we gelijk naar de Race Village zijn gereden. Ik kon meteen aanschuiven bij de Ocean Summits, waar onderzoeken, innovaties en acties rondom het thema plastic soup werden gepitcht. Tijd om bij te komen was er niet, want we gingen gelijk door naar de universiteit van Hongkong om een gastles van Henk Ovink bij te wonen. Henk Ovink is een van de ambassadeurs van Dutch Wavemakers, en ’s avonds bij de borrel van Team AkzoNobel en Arcadis heb ik hem nog wat vragen kunnen stellen voor de Dutch Wavemakers. Henk had ook nog een tip voor ons: “Ga aan de slag met een echt probleem en een echt project. Praten is goed, maar we moeten nu gewoon echt iets doen!”

Helden voor de oceaan

De dagen daarna waren gelukkig iets minder vol gepland. In de ochtenden hielp ik Lucy met het educatieprogramma van de Volvo Ocean Race. Klassen kwamen bij ons langs in de Globe. Daar hielpen de kinderen ons met het “opereren” van de kuikens van Wisdom. Wisdom is de mascotte van de Volvo Ocean Race, gebaseerd op een echte albatros. De kinderen haalden allerlei soorten plastic uit de buik van de kuikens (knuffels), waardoor ze aan het denken werden gezet. Daarna kreeg iedereen allerlei ideeën om een held voor de oceaan te worden. “Say no to straws & bring your own bottle!”

Lees hier het hele verhaal van Irene.