Waterlessen in Madurodam op internationale Wereld Water Dag 2018

21-03-2018

Op Wereld Water Dag 2018 donderdag 22 maart verzorgt een groep watersporttalenten in samenwerking met Rijkswaterstaat en de TU Delft, gastlessen over water en klimaat aan 200 scholieren van een Haagse middelbare school in Madurodam. Klimaatverandering maakt het waterbewustzijn vergroten bij jongeren steeds belangrijker.

De gastlessen zijn een initiatief van The Dutch Wavemakers (een verenigde groep watersporttalenten) in samenwerking met Rijkswaterstaat, Stichting Zeeland, Sport en Leasure, de Technische Universiteit Delft, het Watersportverbond, de Gemeente Den Haag en Madurodam. Dit initiatief komt voort uit het scholenprogramma Proef de Zee dat rondom de Volvo Ocean Race is ontwikkeld. Inmiddels doen hier landelijk al zo’n 10.000 leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs aan mee.

Wereld Water Dag

Wereld Water Dag is een internationale dag die in het teken staat van water en heeft als doel om jaarlijks de mondiale waterproblematiek bij een breed publiek kenbaar te maken. 'Met waterbewustzijn kun je niet vroeg genoeg beginnen', aldus Harold van Waveren, adviseur Waterveiligheid bij Rijkswaterstaat. 'Leerlingen zijn erg nieuwsgierig en geïnteresseerd en vertellen hun belevenissen door aan anderen, ook aan volwassenen. Via de scholieren bereiken wij dus ook de ouders'. In totaal krijgen 200 leerlingen van het Maris College Kijkduin en het Gymnasium Haganum in Den Haag, in Madurodam op deze dag lessen over Water en Klimaat. In twee groepen krijgen de scholieren inzicht in wat er voor nodig is om onze kwetsbare delta nu en in de toekomst veilig te houden, ondanks de klimaatverandering.

Sportief en interactief programma

De keuze voor Den Haag is niet toevallig. Eind juni eindigt hier ook de 13e editie van de Volvo Ocean Race. Talentvolle jonge zeilers, die als waterambassadeurs all-over-the-world optreden, vertellen over hun ervaringen. Olympisch topsporter Anneloes van Veen vertelt aan het begin van de eerste les hoe belangrijk schoon en veilig water voor de watersport is. Daarnaast kunnen kinderen in Madurodam ervaren hoe groot Nederland is op het gebied van water, aan de hand van talloze doe-dingen en miniaturen die de grote waterverhalen van Nederland vertellen. De lessen zijn interactief, waarbij de leerlingen veel zelf zullen ondervinden en zodat zij gaan nadenken over de gevolgen van klimaatverandering voor onze waterveiligheid. Via een puzzeltocht langs de verschillende aanwezige waterobjecten zoals de Prinses Beatrixsluis, de Maeslant- en Oosterscheldekering, maar ook de molens van Kinderdijk en het Woudgemaal in Lemmer krijgen ze uitleg over het belang van deze objecten om veilig met water te kunnen leven in onze laaggelegen delta. Ook kunnen de scholieren zelf aan de slag als 'watermanagers' met verschillende attributen en op de computer.

Waterbewustzijn

Jongeren bewust maken van de gevolgen van klimaatverandering, met name wat ervoor nodig is om nu en in de toekomst veilig in Nederland te kunnen blijven wonen met voldoende schoon en gezond water, is hard nodig. Ons land ligt immers voor 40% onder de zeespiegel en is voor 60% overstroombaar. Nederland is bovendien erg kwetsbaar voor klimaatverandering. We moeten er dus alles aan doen om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Rijkswaterstaat werkt er hard aan om samen met toekomstige generaties de effecten van klimaatverandering op te vangen en zo een veilig, mooi en duurzaam Nederland te behouden.