Evenementen en projecten

6 - 10 november 2017 Living Water Lab

Living Water Lab tijdens de Zeeuwse week van de energie.

De week van de duurzame energie is een project uit het programma van Zeeuwse Jaar van de energie 2017. Dit  programma wordt niet door een centrale organisatie ontwikkeld maar omvat een brede samenwerking van Zeeuwse overheden, maatschappelijke organisaties, en bedrijven. Stichting ZSL is één van deze samenwerkingspartners binnen het programma “energie op school”.

In samenwerking met Sailservice introduceert ZSL het "Living Water Lab". Het mobiele waterlaboratorium kan op elke plaats worden gebruikt, bijvoorbeeld op scholen, evenementen en unieke locaties in het veld. De kinderen krijgen een laboratorium jas aan en wanen zich een echte laborant. Zij vervullen verschillende wetenschappelijke proefjes in een lab met alledaagse materialen. Het doel is om kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met natuurkunde, scheikunde, biologie. Daarnaast komt ook het milieu aan bod zoals waterbewustzijn, ruimtelijke adaptatie, klimaat verandering, zwerfafval etc.

Door de kinderen kleine eenvoudige proefjes te laten uitvoeren leren ze spelenderwijs hoe belangrijk water is en dat het niet vanzelfsprekend is dat er schoon water uit de kraan komt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het heel droog is of veel en heel lang regent?

Alle proefjes zijn voorzien van werkkaarten inclusief stap-voor-stap beschrijving. Tussendoor worden vragen gesteld, die de kinderen over het proefje laten nadenken. Elke klas heeft maximaal 30 kinderen en duurt 1 uur, vaak in combinatie met een Plastic Soup Presentatie.

Boek het Living Water Lab bij u op school of elders in de gemeente!

Verschillende scholen waren u al voor, een greep uit de reacties:

Tamara van As, lerares groep 5 van De Kamperschouw (Kamperland):
De kinderen hebben enorm genoten van de gastles en het werken in het laboratorium. Fijn dat alles goed georganiseerd was, en dat er genoeg begeleiding was! Hartelijk bedankt.

Cyntia van Os, directeur het Stelleplankier (Colijnsplaat):
De leerlingen hebben erg genoten van de leerzame ochtend en hebben veel geleerd omtrent water. Ze zijn zich er bewust van geworden hoe zij bij kunnen dragen aan een schonere zee door middel van de presentatie en de waterproefjes.

Paul Constandse, directeur Bisschop Ernst school:
De leerlingen en leraren hebben genoten, erg leerzaam programma! Hartelijk dank voor de uitnodiging.

Natasja de Jonge, lerares groep 6 van Bisschop Ernst school:
De kinderen hebben een leerzame middag gehad en zijn zich er van bewust geworden dat zij zelf kunnen bijdragen aan een schonere zee. Daarnaast hebben ze genoten van het onderzoekend te leren omtrent water. Er was gekozen voor interessante en uitdagende waterproefjes. Voor ons, maar zeker voor de kinderen was dit een geslaagde middag!

Houd deze pagina in de gaten voor het inschrijfformulier dat binnenkort volgt! Voor meer informatie: info@stichtingzsl.nl.